31.10.2011

Pika-analyysi

Kummallista miten nopeasti mieli voi tehdä jonkun johtopäätöksen. Olin taas minulle ennestään tuntemattomien ihmisten seurassa vähän aikaa. Paikalla oli nainen ja mies, yllättäen taas. Vaikka emme jutelleet juuri mitään, niin mieleni teki tuosta naisesta omat päätelmänsä hyvin äkkiä. Jostain sain päähäni, että hän on epäluotettava. En edes itsekään tiedä mitkä seikat vaikuttivat tuon ensivaikutelman saamiseen mutta sellainen kuva hänestä minulle jäi. Uteliaisuudesta olisi kyllä ihan hauska tietää, että pitääkö tämä minun supernopea johtopäätös paikkaansa.

2 kommenttia:

Noomi kirjoitti...

Sitä kutsutaan intuitioksi. Jos mietit tilannetta vielä hieman lisää, pysty kyllä sanomaan, mitkä seikat tämän naisen käyttäytymisessa, ilmeissä, eleissä ja sanoissa saivat aikaan johtopäätöksesi.

Sitten kun alat miettimään noita asioita enemmän, huomaat ne todennäköisesti aika loogisiksi johtopäätöksesi kannalta.

Vaikka intuitiolla voi mennä metsäänkin, niin kokemukseni mukaan se yleensä kyllä osuu oikeaan. Varsinkin noissa onko joku ihminen luotettava vai ei johtopäätöksissä.

Piti oikeastaan jo aiemminkin sanoa, että teksejä lukiessani minulle on tullut oikeastaan sellainen kuva sinusta, että olet yllättävän(kin) tarkkanäköinen ihmisten suhteen. Se blondiesimerkki oli juuri osuva huomio.

Ehkä se johtuu siitä, että kun olet hiljainen ja muutenkin suhtaudut ilmeisesti ihmisiin hieman varauksella, niin olet oppinut enemmänkin tarkkailemaan ja havannoimaan. Mikä siis on erinomainen taito.

Urpo Turpo kirjoitti...

Ehkäpä niin...