10.3.2012

Technical specialists

Perjantaiaamuna työpisteeni luo tuli kollega paniikissa kännykkä ja laturi kourassaan.

Kollega: "Miten tähän kännykkään saa taas virrat päälle, kun tästä loppui virta?" Samalla hän roveltaa laturia pistorasiaan. "Mitä nappia tästä pitää oikein painaa?"

Minä ajatuksissaan: "Mitä vit... ei jumalauta..." Neuvon mistä napista puhelimeen saa virrat päälle.

Kollega: "Katkesi virrat kesken puhelun, kun ei kerennyt laittaa puhelinta laturiin. No mikäs se PIN-koodi oli nyt? Oliko se nyt se nolla nolla nolla nolla?"

Minä ajatuksissaan: "Voi jeesus!" *facepalm*

Lopulta kollega sai puhelimensa taas toimintakuntoon ja lähti pois paikalta.

Onhan se uusi puhelin varmasti alussa outo. Nimittäin tämä kyseinen henkilö sai n. kuukausi sitten lankapuhelimen tilalle ihan tavallisen karvalakkimallin perusnokialaisen. Jäi vain mietityttämään tuon episodin jälkeen, että miten hän on oikein saanut puhelimensa auki ensimmäisellä kerralla. On varmaankin vienyt puhelimen kotiinsa ja antanut sen lapselleen saatesanoilla "laita kuntoon". Välihuomautuksena vielä, että tämä henkilö on työskennellyt erittäin teknisten asioiden parissa jo lähemmäs parikymmentä vuotta, ja olen myös nähnyt omin silmin, että hänellä on myös oma henkilökohtainen kännykkä.

Välillä tuolla työpaikalla ei oikein tiedä pitäisikö sitä itkeä vai nauraa. On palikoita, jotka eivät osaa tulostaa, on palikoita, jotka eivät osaa avata puhelintaan ja tietenkin kaikkea muuta mahdollista siltä ja väliltä. Samalla on tullut pakostakin mietittyä myös sitä, että miten näiden erittäin taitavien teknisten spesialistien (pun intended) luomukset oikein toimivat loppuasiakkaiden käytössä. Noh, tuurillahan ne laivatkin seilaavat...

Ei kommentteja: