5.12.2011

Edistyksellistä tekniikkaa

Eilen illalla mainoksia lukiessa ei voinut olla taas tulematta mieleen Kapteeni Picard ja facepalm. Ohessa kuva mainoksesta, joka sai tuon aikaan.



Kuulen jo kysymysten tulevan... "No mikäs tuossa nyt on vialla?" Oikeastaan tuossa ei nyt sinällään mitään väärää ole, tuotteesta on ihan selkeä kuva, hinta on isolla ja tuotekuvauskin on ok. Kyse on nyt siitä, miten nämä mainostoimistopellet taas ovat vääntämällä vääntäneet nuita tekstejä tuohon mainokseen. Ihan kuin tämäkin mainos olisi suunnattu joillekin imbesilleille, jotka eivät tajua mistään mitään.

"AC-moottorilla varustettu hiustenkuivain"

No shit Sherlock!

Jos muistellaan yläasteen fysiikan tunneilta hieman sähköoppia, niin sieltä on voinut jäädä mieleen, että AC tarkoittaa vaihtosähköä. Eli sitä normisähköä, jota sieltä kodin töpseleistä tulee ulos. Mainoksen laatija haluaa nyt siis ilmoittaa - vieläpä kahteen kertaan - juhlavasti, että tässä laitteessa on vaihtosähköllä toimiva moottori.

Härreguud sentään miten edistyksellistä tekniikkaa!

Ellei sitten joku ole nähnyt milloinkaan tasasähkömoottorilla toimivaa eli akkukäyttöistä hiustenkuivainta, anybody? Niinpä, erittäin "harvinaista" tekniikkaa siis tämä AC-moottori tässä laitetyypissä.

Välillä ei aina tiedä pitäisikö sitä itkeä vai nauraa näille mainoksille ja niiden laatijoille, jotka yrittäävät revitellä tekstejä näinkin yksinkertaisista laitteista. Jos minä joskus möisin pullotettua vettä, niin kyllähän se toki tietysti hienolta kuulostaisi, jos tuotekuvauksessa lukisi "puhdasta, kirkasta ja H2O:ta sisältävää vettä". Mainosten tarkoitushan on tietysti herättää kaikenlaisia mielikuvia ja ostohaluja kuluttajissa mutta tässä tapauksessa mainos toimii juuri päinvastoin. Ainakin minussa tuollaisella mainoksella saa aikaan sellaisen reaktion, että eipä kiinnosta asioida tässä vajakkikaupassa, kun mainoksetkin on näin syvältä.

Noh, tässä tapauksessa mainoksen laatijan hyvin pieneksi puolustukseksi voidaan sanoa, että koska tuotteen pääasialliset ostajat ovat naispuolisia, niin tähän kohderyhmään tämänkaltaiset hienot termit voivatkin ehkä upota...

8 kommenttia:

Noomi kirjoitti...

Entäs sitten kosmetiikkamainokset, ne vasta uskomattoman pöljiä ovatkin.

Esimerkkinä vaikka mainos erään valmistajan kasvovoiteesta:

"Sisältää vehnästä saatavaa DNA:ta ja merivettä, jotka kosteuttavat ja ehkäisevät ikääntymisen vaikutuksia.

Voi tätä älyn riemuvoittoa...

Ikäänkuin DNA itsessään tekisi jotain ihmeellistä kun sitä läntätään naamaan. Saati merivesi.

Saati että ne yhdessä pystyisivät ehkäisemään ikääntymistä, tai edes kosteuttamaan ihoa... ylenmääräinen vedellä läträäminen kun yleensä vain tuppaa kuivattamaan ihoa.

Toisekseen, DNA irrallisina molekyyleinä ilman sen kanssa yhdessä toimivaa molekyylikoneistoa on lähinnä yhtä hyödyllinen kuin irrallinen moottorin sylinteri.

Ja sylinterikin on suhteellisen stabiili rakennelma verrattuna DNA:han, joka todennäköisesti vehnästä uutettuna on tuohon purkkiin joutuessaan jo totaalisen päreinä.

Tätä juttua voisi jatkaa loputtomiin siitä, että kuinka paljon ihmisen ihon epiteelisolut edes pystyvät ottamaan ulkopuolelta vastaan päälle lätkäistäviä molekyylejä ja kuinka paljon jostain vehnän "DNA:sta" on ylipäätään hyötyä iholle, mutta niin...

Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Urpo Turpo kirjoitti...

Nyt taisi ilmeisesti biologi hieman innostua... :) Mutta kuitenkin, toinen hyvä esimerkkiryhmä näistä älyvapaista mainoksista on tosiaan nuo kosmetiikkamainokset.

Huvittavia ne ovat myös siinä suhteessa, että niissä aina joskus näkee sepustuksia, miten tämä tärpätti on toiminut niin ja niin monella prosentilla tutkimukseen osallistuneista henkilöistä ja sitten jossain mainoksen alalaidassa on hyvin pienellä präntillä, että tutkimuksessa oli henkilöitä sormilla ja varpailla laskettava määrä.

Mitenkäs muuten, kun nämäkin on suunnattu naisille? En ole huomannut, että miehille suunnatuissa mainoksissa olisi näin paljon vastaavaa palturia. Vai luenko minä ne mainokset sitten niin suodatin päällä, etten edes laita merkille enää sellaisia juttuja. Ja onko tästä vedettävissä sellainen johtopäätös, että naisiin tällaiset turhamaisuudet mainoksissa tehoavat paremmin?

Anonyymi kirjoitti...

Luulen kyllä, että myös miehille suunnatuissa mainoksissa on yhtälailla palturia, riippuen siitä, että mitä mainostetaan, ja erityisesti riippuen tuotteesta ja mainontakanavasta.

Mutta naisiin vetoaa eri asiat kuin miehiin, se on selvä.

Tosin ehkä naisia on helpompi yleisesti ottaen höynäyttää tällaisissa asioissa, koska naiset haluavat uskoa, että jonkin tärpätin avulla pysyisivät kauniina ja nuorina. Miehiä voi sitten ehkä höynäyttää joissain toisissa asioissa mainonnan suhteen.

Niin ja valitettavasti en voi sanoa olevani biologi:) Vaikka aiheesta jotain murusia ymmärränkin. Nuo DNA-jutut nyt tietää jos on käynyt edes lukion biologian ja googlaamalla selviää loput.

Niinkuin siis omalla kohdalla suurin osa lähes kaikesta tietämisen arvoisesta nykyisin muutenkin. Internetin hyötypuolia sellaisille henkilöille, joita kaikenlainen tieto noin yleisesti ottaen kiinnostaa.

Noomi

Urpo Turpo kirjoitti...

Niin ja valitettavasti en voi sanoa olevani biologi:)

Olisin jo voinut melkein vannoa... Minua ei juuri biologia kiinnostanut lukiossa, varsinkin kun opettajana ko. aineessa oli erittäin kuivakka ja vanha nainen.

Anonyymi kirjoitti...

Hmm. Mietin jo tässä, että mitenkähän paljon sitä viitsii itsestään tänne bittiavaruuteen paljastaa. Vähän, koska haluan säilyttää anonymiteettini myös tulevaisuudessa.

Mutta niin, siis en ole biologi. Urapolkuni ei ehkä ole ihan tavanomaisimmasta päästä, siinä ei ole mitään ihmeellistä eikä hohdokasta, mutta siitä johtuen omaan hieman yllättäviä tietoja ja taitoja.

Noomi

Anonyymi kirjoitti...

No sitten kannattaa minun mielestä tutkia pikkasen ennemän ja paremmin, vaikka iholiiton sivuilta, merivesi on esimerkiksi erittäin hyvä iholle (ei nuorenna, mutta kosteuttaa ja arvet/haavat paranevat nopeampaan tahtia jos käyt vaikka viikon aikana joka päivä meressä uimassa, ei suomessa, koska suolapitoisuus on aika matala).. ja joo kyllä mainokset on täyttä paskaa.. mutta toi naisten aliarviointi ottaa päähän, se piiloviesti, että: "Naiset on niin tyhmiä" vituttaa.

Että sillai...

Urpo Turpo kirjoitti...

mutta toi naisten aliarviointi ottaa päähän

Ja miehiähän ei ikinä koskaan aliarvoida, eihän?

Anonyymi kirjoitti...

Harvemmin tuosta älykkyydestä...