18.11.2014

Autokyydissä

Eilen piti matkustella työasioissa yhden kollegan kanssa toiselle paikkakunnalle asiakaspalaverin takia. Oltiin liikkeellä tämän kollegan autolla ja olipahan tuo autokyyti taas "elämys". Ei tämä nyt ihan pahimmasta päästä ollut mutta kuitenkin sellainen, että jos saisin valita matkustaisinko hänen kyydissään vai en, niin vastaus olisi kielteinen. Mitä nyt on tullut istuttua autoissa erilaisten kuljettajien ajamana, niin mielestäni kuljettajat voisi jakaa karkeasti suunnilleen kolmeen ryhmään ajotyylin perusteella.

Ensimmäinen ryhmän ajotyyli on jollain tapaa luottamusta herättävä. Siihen ajamiseen ei kiinnitä juuri ollenkaan huomiota, kun ajaminen on varmaa, sujuvaa ja jouhevaa, jolloin kyydissä istuminenkaan ei käy hermojen päälle. Toisen ryhmän ajotyyliin alkaa kiinnittää jo huomiota. Ajoneuvon ja ajotilanteiden hallinta on hieman töksähtelevää ja kun tämänkaltaisen kuskin kyydissä istuu, niin melko usein saa sivusilmällä seurata, että mitäköhän se kuski seuraavaksi tekee/keksii. Luonnollisesti tämän ryhmän kuljettajan kyydissä istuminen käy jo hieman hermoille ja se matkustaminen ei ole niin mukavaa. Kolmannen ryhmän ajotyyliä voisi lyhyesti kuvailla vaikkapa, että "painu nyt v*****n siitä ratin takaa ja minä ajan nyt, niin päästään ehkä ehjänäkin perille".

Itse olen ollut ykkös- ja kakkosryhmän kuljettajien kyydissä, kolmosryhmän kuljettajiin en ole vielä onneksi törmännyt. Tämä työkollega sijoittui ajotyylinsä perusteella kakkosryhmään. Ajotyyli oli sellainen hieman hätäinen. Vaihdekeppiä veivattiin ja kaasua käytettiin sellaisella tavalla, että huomasin hieman ihmetteleväni, että kumma kun ei ole vaihdelaatikko vielä hajonnut autosta. Toisekseen matkan ärsyttävyyskerrointa nosti myös se, että melkein jokaisessa risteyksessä, jossa piti kääntyä, kollega kysyi, että "tästäkös sitä pitää kääntyä". Ja tämä kyseinen henkilö on sentään ajanut tuota reittiä huomattavasti useammin mitä minä. Voihan se tietysti olla niin, että jos on tottunut siihen henkilökohtaisen navigaattorin (lue: vaimon) jatkuvalla syötöllä antamiin ajo-ohjeisiin ja nyt kun niitä ei ollut saatavilla, niin se voi hieman aiheuttaa haparointia suunnistuksessa. Ylitöiksi venyneen palaverin jälkeen kotimatkalla takaisin kypsyysastettani nostivat edellisten lisäksi myös jatkuvat pohdiskelut siitä, että mikä mahtaa olla seuraava paikkakunta.

Onneksi ei tarvitse matkustaa tämän ko. henkilön kanssa vähään aikaan. Mieleni nimittäin kaipaa hieman rauhoittumista noin rasittavan matkan jälkeen.

2 kommenttia:

Noomi kirjoitti...

Tämän saman muuten huomaa ihan ammattikuskienkin joukossa. Osa taksi- ja bussikuskeista on sellaisia suhareita, että tekisi mieli aina välillä todeta, että onko koko ajan pakko pysähdellä ja kiihdytellä niin töksähtelevästi ja muutenkin ajaa kuin mielipuoli. Roikutaan toisten autojen puskureissa kiinni ja varsinkin taksikuskeista löytyy tosi ylimielistäkin porukkaa, jotka kuvittelevat, että heidän ei tarvitse antaa tietä kenellekään.

Viimeksi taksikuskiksi sattui ihan käsittämätön tapaus, ajoimme yhtä pääkaupunkiseuden motareista ja kuski näki öiseen aikaan jo kaukaa, että samalle kaistalle on tulossa edessä olevasta liittymästä auto. No - oli sitten sen taksikuksin pakko pitää oma (yli)nopeutensa sellaisena, että törmäsi melkein tahallaan siihen liittymästä tulevaan autoon. Halusi antaa katsos tälle "liian hitaalla ja epäsopivalla" vauhdilla liittymästä eteen tulleelle autolle "opetuksen" ja väisti sitä viime hetkellä torvea toitottaen ja valoja vilkuttaen viereiselle kaistalle.

Sen jälkeen en pahemmin viitsinyt sille "mielipuoli-kuljettajalle" edes ehdotella vaihtoehtoista reittiä sen hänen navigaattorin valitseman sijaan.

Urpo Turpo kirjoitti...

Sama on huomattu täälläkin paikkakunnalla näiden taksisuhareiden kohdalla. Monesti risteyksissä niitä saa varoa, jottei itsestä jää märkää länttiä suojatielle. Ja entäs sitten kuorma- ja rekka-autoilla ajavat mäntit? Välillä änkeävät tielle kolmion takaa, niin että itse saa polkea jarrua. Tällaisille tampioille pitäisi käydä joskus opettamassa pesäpallomailan kanssa liikennesääntöjä.