10.7.2013

Ohjelmoinnin iloja

Ohjelmointipuuhastelut ovat tässä olleet telakalla hieman pitempään. Ollut kaikkea muuta tekemistä ja innostus hieman hiipui loppukevättalvesta. Nyt olen taas viimeisen kuukauden aikana aktivoitunut enemmän ohjelmoimaan. Opettelin hieman uutta ohjelmointikieltä ja olen sillä koittanut puuhastella jotakin. Tuohon uuden kielen opettelemiseen minut ajoi se seikka, että tässä aikaisemmin opettelemassani kielessä en saanut vietyä haluamiani juttuja niin pitkälle kuin olisin halunnut. Homma meni sellaiseksi säätämiseksi, kokeilemiseksi ja pilkun nussimiseksi, ja kun mistään ei löytynyt selkeitä ohjeita, niin lopulta heitin rukkaset nurkkaan ja luovutin.

Ja taas huomaan olevani tämän uuden kielen kanssa samassa kohdassa mitä edellisen kanssa, eli jumissa, kettuuntuneena ja pitkä kyrpä otsassa. Olen yrittänyt käyttää hyödykseni yhtä avoimen koodin projektia. Se olisi muuten aivan omiaan tarpeisiini mutta yksi pieni kohta on tökkinyt vastaan aivan tajuttomasti. Kun en ole pohjakoulutukseltani mikään koodari, niin joudun tukeutumaan aika paljon dokumentaatioon ja siltikään välillä en ymmärrä aina ihan kaikkea. Myöskin kaikenlaisia esimerkkejä tulee etsittyä hakukoneen kautta paljon. Olen huhomannut, että tällaisissa avoimen koodin projekteissa dokumentointi tahtoo olla yleensä vähän ala-arvoista. Joitakin erittäin hyvin esimerkitettyjä ja dokumentoituja projekteja on mutta yleensä nämä ovat vähemmistönä.

Nyt jäin siis jumiin yhteen kohtaan ja en pääse siitä yli mitenkään. Netistä löytyy kyllä esimerkkejä mutta melkein kaikki on tehty ja apinoitu projektin sivuilta löytyvän esimerkin mukaan. Projektin dokumentoinnista ei ole mitään apua ja en löydä mistään ratkaisua tähän ongelmaani. Olen tapellut tämän asian kanssa kohta tämän alkuviikon ajan ja mitä kauemmin olen sorkkinut ongelmaa löytämättä siihen ratkaisua, sitä kyrpiintyneemmäksi olen tullut. Ja kun yksi asia alkaa tökkiä, lopulta kaikki alkaa tökkiä ja naama on norsunvitulla. Tekisi niin mieli taas huutaa, heittää kone seinään ja raivota apinan lailla mutta ei jaksa näin väsyneenä.

Ei kommentteja: